We weten allemaal dat je nooit met een lege maag boodschappen moet doen. Trek is namelijk een belangrijke prikkel om eens lekker veel in de supermarkt te kopen.

We worden echter door veel meer prikkels gestimuleerd om spullen te kopen. Supermarkten weten dat. Restaurants, winkels en bouwmarkten ook. Ze gebruiken dan ook allemaal min of meer dezelfde technieken om ons ertoe aan te zetten meer geld te besteden.

Over het winkelontwerp is dan ook zorgvuldig nagedacht waarbij elke prikkel om meer te besteden geoptimaliseerd wordt – van de plaatsing van de producten en de muziek die je hoort, tot de kleur van het interieur.

Weliswaar word je vanaf het moment dat je de supermarkt betreedt van A tot Z gemanipuleerd, het is natuurlijk altijd leuk om te weten hoe dat gebeurt. Wil je voorkomen dat je onnodige uitgaven doet bij het boodschappen doen? Let dan op de volgende veel toegepaste trucs:


De uitverkoop, actie of korting wordt breed uitgemeten in de etalage

Bij binnenkomst en in de winkel wordt de uitverkoop, actie of korting met grote letters, felle kleuren en toeters en bellen aangekondigd. Je moet wel heel diep in gedachten verzonken zijn wil je dit missen!


Het aanbod is maar beperkt geldig

Ze benadrukken het tijdelijke karakter van de actie. Dus... wil je geen dief van je eigen portemonnee zijn, wees er dan als de bliksem bij!


Bij binnenkomst word je begroet door een heleboel X-size winkelwagens

Worden de winkelwagens steeds groter of lijkt dat maar zo? Om te voorkomen dat je winkelwagentje te snel vol raakt en je niets meer kunt kopen, zetten ze inderdaad extra grote winkelwagens voor je neer.


Kleurrijke en gezonde producten staan voorin de winkel

Van mooie kleuren en verse producten krijgen we een niet alleen een goed humeur, ook onze indruk van de winkel is gunstig. Hier willen we graag zijn!

Vers fruit en groente staat in de regel voorin, want hebben we eenmaal de gezonde producten in ons supersize winkelwagentje geladen, dan denkt ons onderbewustzijn: zo, daar mag ik wel iets ongezonds tegenover stellen. Op naar het volgende schap!


De geur van vers gebakken brood doet ons watertanden. En misschien wel extra brood kopen

Ook hier geldt: wat er goed uitziet én ook nog eens lekker ruikt, is goed voor ons humeur. En voor dat van de winkeleigenaar, want klanten die goed geluimd zijn, kopen meer.


Kalmerende muziek is een strategische keuze

Kalmerende muziek remt ons onbewust af. Met rustige muziek doen we rustiger en blijven we langer in de winkel. En kopen we weer meer. En datzelfde geldt voor kalmerende kleuren.


Zuivelproducten staan achterin

Zuivelproducten en andere culinaire essentials staan veelal achterin de winkel. Voordat je hebt wat je hebben moet, kom je dus eerst langs de rest van het assortiment. Daarmee vergroot de winkelier de kans dat jij iets pakt wat je anders zou hebben laten liggen.


Dure producten staan op ooghoogte

Een beetje winkelier plaatst de producten waar de meeste marge op zit op ooghoogte. Want wie iets ziet, komt automatisch in de verleiding om het te kopen.


Producten kosten 99 cent in plaats van een euro

Om de een of andere reden zijn mensen geneigd om naar beneden af te ronden. Dat weten productmanagers ook. Vandaar dat veel producten altijd een of twee centen onder een rond bedrag zijn geprijsd.


Een gratis sample stimuleert de verkoop

Gratis proeven? Altijd leuk. Vooral voor de winkelier, want ook dit stimuleert de verkoop. Sommige klanten kopen bijvoorbeeld omdat ze zich schuldig voelen dat ze wel proeven, maar niks kopen.

Een gratis sample kan klanten ook verleiden eens iets anders te proberen, iets wat ze normaal gesproken links zouden laten liggen. Plus: wanneer we iets lekkers proeven, komen we in een beter humeur, en wie in een goed humeur is...


Bij de kassa staan producten die je verleiden tot een impulsaankoop

En ben je dan bijna door dit cognitieve mijnenveld heen, kom je bij de kassa. Waar snoep, magazines, beltegoeden en spulletjes met korting staan. Dreinmoment bij uitstek voor de kinderen, maar ook jij bent gevoelig voor een impulsaankoop in het zicht van de finish.

Lees meer over supermarkten: